Powered by Jasper Roberts - Blog

12/14/2011

Świąteczne ciasto z żurawiną i polewą czekoladową


 



 


Ostatnio na moim blogu nie działo się zupełnie nic i z tego powodu mam już wyrzuty sumienia. To chyba najdłuższa przerwa jaką miałam w blogowaniu, ale po prostu byłam zbyt zajęta i zupełnie nie miałam czasu. A tymczasem zbliżają się Święta... I właśnie do nich nawiązuje dzisiejsze ciasto. Połączenie żurawiny, cynamonu, gałki muszkatołowej i karmelizowanych orzechów każdego wprowadzi w przyjemny, (przed)świąteczny nastrój.

300 g mąki
3 jajka
200 g masła
szklanka cukru
łyżeczka proszku do pieczenia
sok z połówki pomarańczy
pół szklanki suszonej żurawiny
pół szklanki orzechów włoskich
łyżeczka cynamonu
pół łyżeczki gałki muszkatołowej

Polewa:
100 g czekolady gorzkiej
50 g masła
2 łyżki miodu

Orzechy karmelizowane:
4 łyżki soku z pomarańczy
5 łyżek cukru
orzechy włoskie (ilość dowolna)


Masło utrzeć z cukrem, dodać jajka i dobrze wymieszać. Wsypać mąkę, proszek do pieczenia, żurawinę, orzechy, wlać sok z pomarańczy, ponownie wymieszać. Masę przelać do formy i piec 40-50 minut w 180 stopniach. W międzyczasie przygotować polewę i orzechy; na patelnię lub do rondelka wsypać cukier, wlać sok i poczekać aż się rozpuści i nabierze bursztynowego koloru, wsypać orzechy, wymieszać i uważać żeby się nie przypaliło. Zdjąć z ognia i przygotować polewę: czekoladę rozpuścić z masłem w garnku o grubym dnie lub w kąpieli wodnej, dodać miód. Polać czekoladą ciasto i posypać orzechami i żurawiną.







26 komentarzy:

  1. Prześliczne zdjęcia. A ciasto wygląda na genialne- przetestuję je w święta na rodzinie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszne! Fajnie, że jesteś!

    OdpowiedzUsuń
  3. wygląda przepysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. wspaniale wyglada!!! uwielbiam wypieki zurawinowe :) zapisuje do wykorzystania :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Akurat wczoraj Cię odwiedziłam, bo też miałam zaległości blogowe i nie wiedziałam, czy nie piszesz, czy mnie coś ominęło :) Nie lubię suchych ciast, ale jeśli jest polane czekoladą to już inna (smakowita) historia :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mmmm.;) wygląda kusząco ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. piękne ciasto. I zdjęcia! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bez polewy wyglada pysznie, z polewa - wrecz niebiansko. Wlasnie takie ciacho mi sie marzy na swieta!

    OdpowiedzUsuń
  9. Coś takiego i to jeszcze w czekoladzie, karmelizowane orzechy.. pycha.
    Brak czasu, skąd ja to znam,
    tak właśnie myślałam sobie wczoraj, kiedy coś w końcu napiszesz :):)
    Zabieram przepis!

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam bogactwo bakalii w świątecznych wypiekach!ślicznie wygląda!
    pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Wspaniałe. Zachciało mi się piec ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj tak, tak... Takie ciasto jest bardzo świąteczne, i z przyjemnością, tak przedświątecznie, poczęstowałabym się kawałeczkiem... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ale wygląda!!!aż mi ślinka cieknie:))musi być pyszne

    OdpowiedzUsuń
  14. babka cudowna! obłędnie polukrowana, aż chce się wyciągnąć rękę po kawałek :)

    OdpowiedzUsuń
  15. O matko, grunt to zachecajace zdjecie i juz chce miec to ciasto!

    OdpowiedzUsuń
  16. o rzesz...
    jestem pod wrażeniem jego wyglądu!

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo smakowity powrót po długiej przerwie :]

    OdpowiedzUsuń
  18. Pięknie wygląda i pewnie równie dobrze smakuje :)
    Nie mam takiej formy, ale już zacznę się rozglądać :)

    Pozdrawiam,

    Asia

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie wiem czy bardziej podoba mi się ciasto czy fotki... muszę się zastanowić :))
    Pysznych i pięknych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  20. Piękne zdjęcia i przepis cudowny! Ciacho musi smakować rewelacyjnie:)

    OdpowiedzUsuń
  21. wygląda pysznie, chętnie bym go spróbowała:)))

    OdpowiedzUsuń
  22. Anonimowy12/23/2015

    Wpadłam na Twojego bloga po kilku latach aby serdecznie podziękować za przepis. Ciasto od kilku lat już na stałe gości co roku u mnie podczas świąt Bożego Narodzenia :)

    OdpowiedzUsuń